Józsa István
DOSZTOJEVSZKIJ 200
Tönkretett jövő – megváltott jövő... Az akár szélsőbalig, akár szélsőjobbig sodródó ember elszakad sejtjeibe programozott útjától, az önmagát istenítő ember megtagadja teremtőjét; Dosztojevszkij klasszikus színvonalon írta le a fordulatot. Tarkovszkijnál az ember önmegismerése után apollói útján visszafelé igyekszik, önmegváltásának útján görnyed. Dosztojevszkij a Karamazovok közül egyedül Aljosa előtt lát távlatokat. Tarkovszkij általában az önmegismerő, a személyes megváltást beteljesítő, az áldozathozatalt vállaló embert keresi, annak igyekezetét figyeli. Utolsó filmjében összes műveinek összefüggésében igyekezzünk tájékozódni, így értelmezzük azt. Alekszander tette annak az embernek a döntése, aki az előző... hét film után feladja a „vízszintes”, a hibás emberközi kapcsolatait a „függőleges”, az ember és Teremtő kapcsolatért. Feladja? A filmnek van egy mélystruktúrája is. Alekszander tette végül is nem csupán egyes szám első személyű aktus, túlmutat személyén: az ő elnémulása – és mindaz, amit ez jelent – az ára annak, hogy Kis Ember megszólaljon. Tette semmiképp sem csak önmagáért való, a Domenicóéval szemben ebben analóg az időszámításunk kezdetén, a 32–33. évben, Izraelben történtekkel. Tarkovszkij művészete megújítja a közép-kelet-európai, illetve az európai típusú kultúrában élő ember antropológiai tudatát, útja nem egyszerűen a hagyományos humanista vagy keresztény öninterpretáció felújítása. Műve nem csupán az „új hullámon”, nem is csak a 20. századon belül értékelendő, emberképe a Dantééval, Shakespeare-éval, Dosztojevszkijével, a Bibliáéval mutat rokonságot. Egy – nemcsak a mi választott (?!) szempontunkból közelítő – monográfia, illetve összehasonlító elemzés feladata lenne, hogy kimutassa és kövesse, milyen szemléletbeli változások mentek végbe magának a modern kornak az elején és végén – lásd a Dante, Shakespeare – Tarkovszkij párhuzamot –, illetve a szűkebb értelemben vett Modern előzményeitől annak befejeztéig – lásd Dosztojevszkij és Tarkovszkij művének az összehasonlítását.