Józsa István
MIKLÓS JÁNOS MŰVÉSZETÉRŐL
Tiszta, erős színek, tömbös építkezés -- Miklós János kompozíciói őserőt, harsány életörömöt sugároznak.
''Száz rajz -- O sută desene -- Hundred Drawings'' címmel jelent meg az 1985 -- 2O1O között készült műveinek válogatása. A képeken az erdélyi táj és embere, néhány, a minimálisan szükséges vonallal megrajzolva. Vonal, a vonal -- matematikailag azoknak a pontoknak az összessége, , amelyeket papírra vetünk.Művészileg már nemcsak, hanem két felület érintkezése. A grafikus vonalai végül is felületeket, illetve tereket formáznak. Így egyetlen jelben mond el egy egész történetet, teremt világot. Az ábrázolt történet egyetlen releváns helyzetét kiemelve, egész folyamatot egyetlen képbe átkódolni -- Miklós János illusztrátorként megtanulta ezt. ''A grafikák a miniatűrök nyelvén szólnak egyszerű, tömör, tiszta válaszokkal kell ámulatba ejteni a kérdezőt, szóljon a középkor rejtélyes világáról, beszéljen a Biblia nyelvén, fogalmazzon emberi arcokról vagy Don Quijote szélmalomharcáról, énekeljen meg templomot, vagy épp női ruhátlanságot.'' -- írja Balla Tünde újságíró. A képeken magyar legendák, görög mítoszok, a Biblia alakjai és történetei -- úgy, hogy a grafikus behelyettesíti azokat erdélyi emberekkel, tájakkal, falu- és városrészletekkel, motívumokkal, jelképekkel. A képek letisztultak, erőteljesek, spontának, értékel Negoiţă Lăptoiu. Végül is: a képeken balladás Erdély világát ismerjük fel. A ballada líra, epika és dráma is egyszerre, ennek felel meg a grafikák balladai atmoszférája.
Lendületes ecsetvonások, erős színek -- Miklós János festményeinek képszerkesztési sajátossága ugyanez a térformázás. A kiválasztott tájkivágást felosztja tömbökre, majd a tömböket mintegy egymás elé helyezve építi fel a képet. Absztrakt mű születését követjük. ''(...) ahol új formák születnek és halnak meg, mintha az alkotás lendületes folyamata a szemünk előtt játszódna le -- írja Jakobovitsa Miklós festőművész. A kompozíció még világosan visszautal arra a témára, amelyet megjelenít, de már elszakadt attól. Azáltal, hogy a festő az egymás mellé-elé helyezett tömböket elmozdítja, és így az egyes kompozíciós elemeket ki is emeli természetes környezetükből, és újba helyezi. Stílusa az absztrakt expresszionizmus formanyelvéhez közelkít -- írja Gurzó K. Enikő művészettörténész. Ugyanakkor szürrealista világteremtő lendület fogja hevíteni, sugárzóvá tenni a képet.